باران رحمت

مجله فرهنگی مذهبی

باران رحمت

مجله فرهنگی مذهبی

شرح روایت

الْحُجَّةُ قَبْلَ الْخَلْقِ وَ مَعَ الْخَلْقِ وَ بَعْدَ الْخَلْقِ[1]

ترجمه روایت: ابان بن تغلب از امام صادق صلوات الله علیه نقل می­کند که حضرت فرمودند: حجّت قبل از خلق و با خلق و بعد از خلق است.

شرح روایت: «حجّت» در این روایت کنایه از وجود مقدّس امام است و اشاره به این جهت است که خداوند متعال قبل از ایجاد ممکنات، اوّل نور مقدّس امام را خلق کرده است و این نور همینطور همراه این موجودات هست. و بعد از آنکه این نشئه به پایان می­رسد باز هم این نور هست و پایان پذیر نیست و این نور مقدس حجّت و امام است .

اینکه گفته می­شود نیمه شعبان وجود مقدّس امام زمان صلوات الله علیه متولد شده است، بروز و ظهورش در این عالم نیمه شعبان است و الا دست قدرتِ حق تعالی قبل از خلقت موجودات،‌ این انوار مقدّسه را که نور واحدند خلق کرده بود.

این تعبیراتی که نقل می­کنند: «لَوْلا الْحُجَّةُ لَسَاخَتِ الارْضُ بِاَهْلِهَا وَ بِیُمْنِهِ رُزِقَ الْوَری وَ بِوُجوُدِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاء»، یعنی اصلاً روح عالم امکان همین­ها هستند. اگر روح نباشد،‌ جسم از هم می­پاشد. روح که برود، ‌بدن متلاشی می­شود. آنگاه سرپا هستم که این روحِ سراسری باشد؛ اینکه من به این جسم غذا می­رسانم برای خاطر روح است. «بِیُمْنِهِ رُزِقَ الْوَری». به یمن روح است که بقیه سلولهای بدن تغذیه می­شوند. سلولها،‌ هر کدام برای خودشان جان دارند. اما تحت سلطه آن روح سراسری هستند. آنها هم که تغذیه می­شوند برای خاطر روح سراسری است. تمام این عالم که از ناحیه خداوند مرزوق­اند برای وجود مقدس اوست که روح سراسری عالم امکان است. که اگر نباشد مثل بدن از هم می­پاشد.

لذا می­خواستم این را عرض کنم که ‌نیمه شعبان روز بروز آن حجّت است، نه اینکه نعوذ بالله روز خلقت و تولّد آن حجّت باشد. و الا وجود مقدّس امام قبل از خلقت بقیّه ممکنات است.


[1] . اصول کافی، جلد 1، صفحه177 – بحار الانوار جلد 23، صفحه 38

 دریافت صوت    دریافت تصویر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد